Дострокові вибори мера Києва та Київської міської ради в опитуваннях Центру SOCIS

 

            Центр SOCIS має достатній досвід проведення опитувань виборців на виході з дільниць, вже достатньо відомих, завдяки журналістам та політикам, як екзит-пол від англійського „exit poll”. Центр спільно з іншими відомими соціологічними організаціями прийняв участь вже у першому такому опитуванні в Україні на парламентських виборах у березні 1998 року. Тому зовсім не дивно, що Київський медіа холдинг запропонував нашій організації соціологічне супроводження як всієї виборчої кампанії 2008 року, так і власне опитування на виході з дільниць у день проведення дострокових виборів 25 травня.    

Вперше електоральні вподобання киян на цих виборах Центр SOCIS дослідив в першій половині березня 2008 року. З цього періоду і до дня виборів Центр SOCIS єдиний поміж соціологічних організацій міста здійснював моніторинг дострокових виборів та провів вісім експрес-опитувань, які дозволяли отримати доволі чітку перспективу майбутніх виборів та спрогнозувати їх основні результати. Зокрема, отримані під час цих опитувань дані фіксували доволі чітку тенденцію зростання рейтингу діючого мера на тлі падіння позицій Віталія Кличка, його головного конкурента на початок виборчої компанії. Мовою цифр це виглядало таким чином. На середину березня виявили готовність голосувати за Л.Черновецького 22.8 відсотків, а за В.Кличка 22 відсотки від загальної кількості респондентів. Проте через два місяці, в середині травня, ситуація відчутно змінилась: за діючого мера готові були віддати свої голоси 32 відсотки, а за В.Кличка лише 14 відсотків від загальної чисельності опитаних. Стало зрозумілим: діючий мер не покине свій пост і після дострокових виборів.      

Саме тому в листівках різних політичних сил, які відчували свою неминучу політичну невдачу, лунали хоча і безпідставні проте гнівні звинувачення SOCIS у „продажності”. Шкода, оскільки такими звинуваченнями підривається довіра виборців до опитувань взагалі, а самі горе-замовники від політики не усвідомлюють що тим самим зменшують вагомість „чарівних рейтингів” для пересічних громадян. Відтак, просто викидають гроші на вітер.

Що ж до самих опитувань Центру SOCIS, то ми проводили їх згідно до професійних вимог соціологічного опитування: прискіплива побудова вибіркової сукупності (кількості опитаних), повної легалізації наших інтерв’юєрів (завдяки чому респондент завжди міг перевірити пересвідчитись у факті проведення опитування), коректного формулювання запитань опитувальника, що унеможливлювало „підштовхування” респондентів до бажаних замовнику відповідей. Також варто зазначити, що кістяк київської бригади інтерв’юєрів Центру складають досвідчені люди, а не студенти, що практикують інші соціологічні організації.      

Як відомо, крім Центру SOCIS у день виборів опитування на виході з дільниць провели також дві інші соціологічні організації: екзит-пол Фонду „Демократичні ініціативи”, Київського міжнародного інституту соціології із залученням до польового етапу Бюро статистичного аналізу на замовлення телеканалу ICTV, а також екзит-пол дослідницької і бренд-консалтингової компанії Research & Branding Group на замовлення телеканалу ІНТЕР.

Наскільки точно Центр SOCIS провів екзит-пол 25 травня 2008 року дозволяють з’ясувати дані вже згаданих двох інших опитувань на виході з дільниць та, безумовно, офіційні дані оприлюднені Київською міською територіальною виборчою комісією. Дані екзит-полу КМІС та ФДІ взяті з сайту http://exit-poll.org.ua/ua/, а дані компанії Research & Branding Group відповідно з сайту http://www.rb.com.ua/rus/company/news/2008/2750.html.

Але спочатку кілька слів про методологію нашого екзит-полу. В цьому опитуванні була запропонована абсолютно нова методика проведення екзит-полу в режимі оперативного дослідження за допомогою використання мобільних телефонів і дозвону з офісу.

Всі інтерв’юери, які приймали участь в опитуванні, мали в своєму розпорядженні мобільні телефони і кожні дві години їм дзвонили з офісу для отримання зібраної від респондентів інформації. У випадку, коли дзвоник не надходив в обумовлений час, інтерв’юер сам дзвонив з мобільного на один з номерів офісу.

Для даного екзит-полу пропонувалась така методика збору емпіричної інформації. Інтерв’юери передавали в офіс лише коди запитань, які вони задавали респондентам під час опитування на виході з виборчих дільниць. Ми мали можливість отримати інформацію по трьом змістовним запитанням та окремим демографічним характеристикам респондента. В режимі оперативного вводу ця інформація автоматично долучалась до загальної бази даних, яку можна аналізувати за певний проміжок часу, наприклад, кожні дві години, починаючи з 11:00.

Передача інформації в офіс здійснювалась за двома схемами. За першою кожний оператор в офісі підтримував постійний зв’язок з інтерв’юерами, які працювали на території одного з адміністративних районів міста і протягом двох годин один раз зв’язувався з кожним з них і приймав інформацію про хід голосування. У тому випадку, коли з будь-яких причин оператору не вдавалось зв’язатися з інтерв’юером, останній сам виходив на зв’язок з офісом по телефону закріпленого за ним оператора або по одному з резервних телефонів Центру SOCIS  (друга схема).                    

Замовником проведення нашого екзит-полу виступив Український фонд підтримки реформ.

Опитування проводилось на 141 виборчих дільницях в усіх 10 адміністративних районах міста Києва (що значно перевищило кількість дільниць, на яких проводились інші екзит-поли). Під час розрахунку кроку відбору респондентів ми виходили з того, що на виборчі дільниці прийде не більше 55-60 відсотків всіх зареєстрованих виборців. Виходячи з аналізу явки населення, в попередніх виборчих компаніях, ми встановили приблизні пропорції респондентів, які повинні опитуватись в різний часовий інтервал. В останні години роботи наші інтерв’юери зафіксували підвищену явку виборців і тому продовжували опитування з наданим кроком відбору респондентів, хоча вже виконали своє завдання (кількість заданих інтерв’ю). В результат було опитано понад 6 500 респондентів.  Розмір похибки в даному опитуванні не перевищує 1.5 відсотка без врахування дизайн-ефекту вибірки.              

В таблиці подано дані по тим кандидатам на посаду мера Києва, які набрали понад два відсотки голосів кожний та сім партій і блоків, що подолали прохідний трьохвідсотковий бар’єр для попадання в Київську міську раду.

Як видно з наведених даних, екзит-пол Центру СОЦІС виявився найбільш точним щодо офіційного результату переможця виборів мера Києва Леоніда Черновецького. Що ж до виборів до Київської міської ради Центр СОЦИС, разом з іншими екзит-полами, назвав всі сім прохідних політичних сил та їхню ієрархію за кількістю отриманих місць. Певний виняток становить Партія регіонів та Блок Миколи Катеринчука.         

 

 

Результати езкит-полів

Офіційні дані

КМІС+ФДІ

"R & B"

СОЦИС

Кількість дільниць

100

60

140

Всього дільниць – 1026

Кількість опитаних на виході з дільниць

8 000

3 007

6 000

Прийняли участь у

голосуванні –

1 164 823

Вибори на посаду мера Києва

 

 

 

 

Л. М. Черновецький

32.0

34.97

35.1

37.72

О.В. Турчинов

20.3

20.29

20.5

19.13

В. В. Кличко

19.8

16.38

19.6

17.97

В.П. Пилипишин

9.1

7.59

8.8

6.71

М.Д. Катеринчук

4.9

6.17

4.6

4.44

О.О. Омельченко

2.7

3.29

2.0

2.53

В.М. Горбаль

2.7

2.31

2.1

2.33

Вибори до Київської міської ради

 

 

 

 

Блок Л.Черновецького

25.7

28.99

28.2

30.45

Блок Ю.Тимошенко

23.4

21.66

23.6

22.79

Блок В.Кличко

12.7

11.48

12.3

10.61

Блок Литвина

10.4

9.74

10.8

8.17

Громадський актив Києва

4.3

3.12

4.4

5.95

Партія регіонів

4.0

3.13

3.5

3.95

Блок Миколи Катеринчука

3.9

3.60

3.6

3.47



Дострокові вибори мера Києва та Київської міської ради в опитуваннях Центру SOCIS

 Центр SOCIS має достатній досвід проведення опитувань виборців на виході з дільниць, вже достатньо відомих, завдяки журналістам та політикам, як екзит-пол від англійського „exit poll”. Центр спільно з іншими відомими соціологічними організаціями прийняв участь вже у першому такому опитуванні в Україні на парламентських виборах у березні 1998 року. Тому зовсім не дивно, що Київський медіа холдинг запропонував нашій організації соціологічне супроводження як всієї виборчої кампанії 2008 року, так і власне опитування на виході з дільниць у день проведення дострокових виборів 25 травня.


« повернутися до переліку

Підписатись на новини Телефон/факс: +380 (44) 536-91-38, 536-91-36  |  E-mail:  |  01021 Київ, вул. Інститутська, буд.28